maandag 25 mei 2009

1 - Dromen

Nachtmerries heb ik nooit echt last van gehad, althans niet het soort waarin enge mannen je achterna zitten met hakbijlen of waarin er zomaar ineens een monster op je pad verschijnt. Een zich herhalende droom heb ik echter wel, eentje die me bloednerveus maakt bovendien: ik moet pakken voor een reis. De setting verandert - soms is het een heenreis, soms een terugreis, soms gaan we per vliegtuig, soms per boot - maar het thema keert telkens terug. Nooit passen alle spullen die ik mee wil nemen in de beschikbare koffers en tassen, op het laatste moment komt er nog van alles bovenduiken dat toch nog mee moet en ik heb altijd haast, want ik woon dan wel al 15 jaar in Twente, maar op tijd zijn lukt zelfs in mijn dromen nog niet eens.


Met al mijn spirituele zoektochten is het nog nooit in me opgekomen om deze dromen eens door een droomvertaler te laten analyseren - waarschijnlijk omdat ze zo'n groot waarheidsgehalte bevatten. Het is namelijk niet alleen een terugkerend thema in mijn dromen, maar ook in mijn leven.

Deze ochtend schiet ik dan ook wakker, in eerste instantie blij dat het gewoon mijn terugkerende droom was die me zo de stress in gedreven had. Maar dan sijpelt langzaam maar zeker de werkelijkheid door tot mijn ontwakende bewustzijn. Ik moet pakken. Ik moet pakken voor 10 weken! Voor 5 mensen! En als je die eerste drie dagen vertraging niet meetelt, en het gister overeengekomen uitstel van 5 uur 's ochtends naar 3 uur 's middags, weet ik, ondanks dat het pas 7 uur 's ochtends is, dat de 3 uur deadline een krappe wordt. (Niet alleen vanwege het pakken, mag ik mezelf verontschuldigen, maar ook vanwege mijn werk dat nog ligt te wachten om voor vertrek gedaan te worden.)

Het verbaast me dan ook niks dat we uiteindelijk pas om tien voor half acht wegrijden. Maar we zijn dan wel helemaal klaar en wonder boven wonder, alles past in de auto. Nou ja, behalve dan mijn geliefde sapcentrifuge (wat me op zich wel weer een excuus geeft mocht ik onverhoopt dikker terugkomen). En behalve onze favoriete Herman den Blijker überpan. En behalve alle dingetjes waarvan we er pas later die avond, en de volgende dag, en de dag erna, en na aankomst, achterkomen dat we ze vergeten zijn.

Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. Ik heb gewoon voorspellende dromen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten